Egyre többen adják el megunt termékeiket az apróhirdetési oldalakon, aukciós honlapokon vagy nyitnak webáruházat. Ilyenkor minél jobb a termékfotó, annál jobb árat lehet elérni. De hogyan lehet szépen lefotózni egy csillogó mobiltelefont, vagy egy fém csatos karórát?

 

Sokan azt képzelik, hogy a fotózáson belül a tárgyfotózás témaköre igényli a legkevesebb szaktudást és tapasztalatot. Mi lehet olyan nehéz lefotózni egy vázát, vagy cipőt, vagy ékszert? A hirdetésekben látott tárgyak ugyanis nagyon szépnek és ezzel együtt élethűnek látszanak, ezért nehéz elképzelni, hogy a fotós sokat dolgozott a fényképeken. Pedig a valóságban éppen az ellenkezője igaz: ahhoz, hogy egy tárgyat élethűen, ráadásul vizuálisan vonzó, azaz tetszetős képen örökítsük meg, előrelátó tervezés és komoly munka szükséges – a tapasztalatokról nem is beszélve.



Legfontosabb célok

Ha a tárgyfotózás témakörét felosztjuk az alapvetően meghatározó részekre, akkor a legfontosabbak a reklám- vagy árubemutató célra készülő fotók. Ezeknél az a célunk, hogy minél szebben visszaadjuk a fényképeken az eredeti anyagszerűséget, a dimenziókat, alakot, tehát a tárgy minél jobban felismerhető legyen anélkül, hogy közvetlenül a maga valójában szemlélnénk. Emellett a legjobb tulajdonságait, szépségét is ki kell emelni, hiszen a fotózás végső célja az adott tárgy, áru eladása, vagy legalábbis az arra való ösztökélés.

tárgyfotózás, reklámfotó, parfüm, krém

Ha a valóságot a maga természetességében fotóznánk, akkor nagyon sok problémával kerülnénk szembe. Ugyanis amikor egy tárgyat kézbe véve nézünk, példásul egy ékszert vagy egy új mobiltelefont, akkor önkéntelenül is forgatjuk, megnézzük minden oldaláról. Ilyenkor nem tűnik fel, hogy ha csak egy pontból vizsgáljuk, mennyire érdektelen is lehet az az esetleges nézőpont. A fotón már ezzel ellentétben nincs mód forgatásra, így egy (esetleg 2-3) nézőpontból kell úgy ábrázolni, hogy a lehető legjobban visszaadjuk a tárgy szépségét, a formatervezés sajátosságait, az anyagának jellemzőit. Tehát meg kell keresni azt a beállítást, amiben a legjobban mutat az áru és olyan fényviszonyokat kell biztosítani, amely kiemeli az esztétikai értékeket és nem változtatja meg az adott tárgy kinézetét.
Ez nem egyszerű feladat, a legjobban speciális eszközök segítségével lehet megvalósítani: stúdióvakuk, áttetsző anyagok, vagy ezekből készült ún. tárgyfotó-sátrak, tükrök, kitakaró maszkok, speciális tárgyfotó-asztal, átlátszó plexilapok, színszűrők, stb.

Mobiltelefon fotózása internetes eladáshoz

Sokszor kell fényképezni olyan tárgyakat, amelyek csillogó, polírozott felületűek, amely lehet akár műanyag, akár fém is. Ilyen például egy óra, vagy egy mobiltelefon, aminek legalább a képernyője csillogó, de inkább még több alkatrésze is. Ilyenkor már elég lehet egy szórt fénnyel megvilágított asztallapra letenni a telefont és úgy fotózni, vigyázva, hogy az LCD-jén tükröződő fény a lehető leghomogénebb legyen. Konkrétan: borús időben egy fehér irógéppapírra helyezzük a telefont, majd az átellenes oldalához állítunk egy másik fehér lapot (amely így tükröződik az LCD felületén), majd elkészítjük a képet. Persze, előtte puha ronggyal tisztára töröljük a készüléket, figyelve arra, hogy a lehető legkevesebb porszem maradjon rajta. Ezek ugyanis a fotó már sokkal jobban feltűnnek, mint élőben, így zavarólag hatnak.

Termékfotó, tárgyfotó, reklámfotó

Hasonlóan járhatunk el más, csillogó felületű tárgy fotózásánál is. A legnagyobb gondot az okozza, hogy nincs mindig borult idő és szórt fény. Napfényben pedig már túlságosan is csillog és tele van árnyékokkal, tükröződésekkel egy ilyen tárgy felülete, ami nagyon zavaros képet és ezzel rossz eladhatóságot eredményez. Így ha az időjárástól akarjuk függetleníteni magunkat, akkor érdemes beszerezni 2-3 vakut (vagy folyamatos fényű lámpát) és egy nagyobb pauszpapírból építeni egy kis sátrat, ami alatt már egyszerűbben lehet szórt fényt létrehozni. Ez a szett már szebb képek készítését teszi lehetővé, de még ez sem megoldás minden esetre. Ugyanis ahogy változik az fotózandó tárgy felülete, anyaga úgy szükséges más módszereket is alkalmazni, rafinált trükköket bevetni a cél érdekében.

Egy pohár sör reklámfotózása

Nézzük például azt az esetet, amikor egy pohár sört kell úgy lefotóznunk, hogy a lehető legkívánatosabb legyen, azaz egy igazi reklámfotót akarunk készíteni. Amikor a frissen csapolt sört elénk teszi a pincér a sörözőben, akkor mutat a legszebben: a pohár oldalán gyöngyözik a hideg üvegre lecsapódó pára, a sörhab kemény és szinte tolakodik kifelé a pohárból, a sör pedig a beeső fényben arany színben úszik, benne ezernyi kis gyémántként csillogó, felfelé szálló buborékkal.
Nos ez az idilli állapot a valóságban csupán 1-2 percig tart. A hab ugyanis hamar összeesik, a pohárhoz nyúlva az tele lesz a kezünk nyomával, a felfelé szálló buborékok pedig lassan, de biztosan elfogynak, kisebbek lesznek. Ráadásul, ha egy fotót is sikerül készíteni abban a pillanatban, amikor elénk tették a poharat, a képen már sokkal egyszerűbben néz ki a valóságban oly’ kívánatos söröspohár.
Nehéz a dolga tehát a fotósnak, de néhány trükkel el lehet érni, hogy szép kép készüljön. A kemény habot akár szappanos vízből is lehet verni, amit fotózáskor a sörre kanalazunk ls megfelelő alakúra formázunk. De erre a célra léteznek műhabok is, illetve minden komolyabb ételfotósnak megvan a saját titkos recepetje az „igazi” sörhabra (és még sok másra). A sör szép színét ki tudjuk hangsúlyozni egy, a pohár formájához igazított fehér papírlap pohár mögé helyezésével is – így a  poháron átnézve egyenletes háttért tudunk biztosítani. Az üvegpoháron lévő páracseppeket pedig például vízzel lehet „megalkotni”: egyszerűen porlasztott vizet fújunk bármilyen pumpás permetezővel a pohárra.
Persze, lehet még fokzoni a trükkök számát (szokták is), de már ennyi is elég (meg némi kreativitás), ahhot, hogy visszaadjuk a sör természetes jellemzőit.

Speciális feltételek és eszközök

Tárgyfotózásnál az a legjobb, hogy – az élőlényekkel szemben – egy tárgy nem mozog, azaz bármeddig tudunk vele foglalkozni, legyen szó akár a helyes beállításról, akár a hosszú expozíciós időről. Viszont a méretek okozhatnak gondot: ha ugyanis például egy autót, vagy akár csak egy 1×1 méteres tárgyat kell lefotóznunk elölről, mindjárt egy komoly problémával találjuk magunkat szemben, mégpedig a mélységélességgel. Ugyanis hogy nézne ki egy kép, amin az autónak az eleje éles, de már az ajtaja nem. Vagy egy kéziszerszámgépet vagy kisplasztikát sem tudunk olyan fotón a katalógusba tenni, amelyen csak egy része éles. Ez ugyanis nem elég a megfelelő tájékoztatáshoz, azaz nem jó reklámfotó. A probléma megoldása a nagy mélységélesség, amihez viszont kis rekesz szükséges. Ehhez pedig sok fény kell. Sok-sok fény. Ilyenkor jönnek jól az átlagnál sokkal nagyobb  (500-1500-3000 Ws) teljesítményű stúdióvakuk, amelyekkel már bármilyen körülmények között lehet ilyen jellegű tárgyakat is fotózni.
Emellett még a legnagyobb problémát a fény megfelelő irányítása, elosztása, azaz a tárgy egyenletes megvilágítása és az árnyékok helyes kezelése jelenti.
Speciális tárgyfotóknál, mint például az ételfotózás, pedig már akár 8-10 vakura is szükség lehet, hiszen ilyenkor az ételek, italok megfelelő megvilágítása mellett a fénykép hangulatának kialakításában is fontos szerepet kapnak a fényformálók.

Ételfotózás, reklámfotó

Összefoglalás

Látható tehát, hogy amíg néhány kisebb tárgyat már kevesebb fotós tapasztalattal is le tudunk fényképezni elégséges miinőségben, addig nagyobb tárgyak, vagy igényesebb fotók esetében már érdemes elsajátítani az elméleti alapokat majd sokat gyakorolni. Csak így tudunk olyan tárgyfotókat készíteni, amelyek már  reklámfotóként is használhatók és felhasználhatók akár csak illusztrációként, de akár már az üzletünk (aukció, termékkatalógus, webáruház, stb.) felfuttatásában és a nagyobb nyerség elérésében is.

Szöveg, fotó: Prikkel Mika, archív

A Termékfotó workshopunkon, valamint az Ételfotó workshopunkon további hasznos tudnivalókat, trükköket mutatunk be, emellett megszerezhető a szükséges alapvető gyakorlat is a szép és önmagukat eladó termékfotók, gusztusos ételfotók készítéséhez.